Emergency Department
Vanuit het ziekenhuismanagement is de behoefte om in de komende jaren de acute zorg en dan met name de zorg op de spoedeisende hulp naar een hoger niveau te tillen. In 2025 is er een nulmeting verricht waarbij is gekeken naar instroom en triage van patiënten. Dit is uitgevoerd door Suzanne Boerree (Arts AIGT). Zij is voor een periode van twee jaar woonachtig en werkzaam in Kabanga. Met deze nulmeting is de noodzaak om dit verder te professionaliseren aangetoond. Tot op heden valt er nog veel winst te behalen met het verbeteren van triage, doorstroom van patiënten, verkorten van wachttijden en hierdoor betere zorg voor de acuut zieke patiënten. De piek van patiënten stroom ligt met name overdag, daar ligt eerst de focus. Avond- en nachtzorg vind al plaats via een achterwacht principe op de polikliniek. Dit zal in eerste instantie zo blijven en kan later worden uitgebreid.
In 2026 is het plan om een start te maken. Een vleugel van de bestaande polikliniek moet worden verbouwd en wordt ingericht als spoedeisende hulp afdeling voor de opvang van acuut zieke patiënten. Denkend aan sepsis, trauma’s, kleine verrichtingen enz. In deze vleugel komt een zaal met vier tot vijf algemene bedden met een naastgelegen crash kamer voor de opvang van kritieke patiënten. Er zal een verpleegpost worden gecreëerd met bijbehorende decentrale logistieke opslag. Het gebouw bevind zich voor nabij de poort van het ziekenhuisterrein. Reguliere zorgconsulten vinden daar ook plaats. Dit project richt zich specifiek op triage aan de poort en verbetering in behandeling van de acuut zieke patiënten. Waardevolle bijvangst is dat hierdoor de doorstroom en wachttijden ook verbeteren in het algemeen.
Op dit moment zijn er al veel bouwwerkzaamheden gaande in het ziekenhuis. De verbouw wordt hierin meegenomen. Er zal materiaal aangekocht gaan worden. Dit doen we zoveel mogelijk via lokale leveranciers in Oost-Afrika. Overige gedoneerde of moeilijk verkrijgbare materialen worden vanuit Nederland/Belgie verstuurd. Een belangrijk onderdeel van dit project is ook SEH onderwijs (triage, medisch en verpleegkundig inhoudelijk) plus scenario-training. Hierbij is het doel het team te trainen opdat zij zelf onderwijs en cyclische training kunnen voortzetten met hulp en ondersteuning op afstand volgens het train-the-trainer principe.
Het is de bedoeling om in het najaar van 2026 van start te gaan met een klein team ‘dedicated’ team bestaande uit een aantal artsen en verpleegkundigen en in latere fases het project verder uit te breiden.
Hiervoor zijn we als stichting actief op zoek naar kennis, materialen en financiën. U kunt een waardevolle bijdrage leveren door te doneren.
https://whydonate.com/nl/fundraising/project-emergency-department
U kunt eenvoudig via mobiel of de website doneren. Daarnaast is het ook mogelijk een bijdrage te storten op rekening nummer NL86RABO0119755483 t.a.v. st. Kabanga Hospital foundation o.v.v. ‘emergency department’.
Bent u (beroepsmatig) geïnteresseerd en wilt u meer weten of heeft u tips? Neem gerust contact op.